I de senere år har der spredt sig en tendens, hvor virksomheder i stigende grad ønsker at indgå aftaler med selvstændigt erhvervsdrivende i stedet for at ansætte egentlige medarbejdere. Højst sandsynligt da det på mange måder er nemmere både rent økonomisk og administrativt.
Der er blot det lille men, at det faktisk ikke er det formelle indhold af aftalen mellem virksomheden og konsulenten der er afgørende for, om der er tale om det ene eller andet forhold, men derimod de reelle forhold i samarbejdet. Det forholder sig nemlig sådan, at selvom en indkomstmodtager (konsulent) sender en regning til virksomheden der er udført arbejde for (hvervgiver), så kan SKAT principielt anse konsulenten for (skatteretligt) at være ansat i virksomheden, hvis den samlede vurdering af aftalen taler herfor.
Konsekvenserne heraf kan være store for virksomheden, hvis der skatteretligt viser sig at være tale om et lønmodtagerforhold, idet hvervgiver kan komme til at hæfte for indkomstmodtagerens skat.
Der er flere forhold man skal forholde sig til, når man skal vurdere om der i et konkret tilfælde er tale om et lønmodtagerforhold eller en aftale med en selvstændig konsulent. Nedenfor fremgår nogle af de væsentligste forhold. Det skal understreges, at der skal foretages en samlet vurdering af forholdene, og nedenstående tabel er ikke udtømmende og bestemt ikke tænkt som en facitliste, men derimod som en hjælp til at vurdere den konkrete aftale.
Forhold i aftalen | Taler for et lønmodtagerforhold | Taler for aftale med selvstændig konsulent |
Hvervgiver fastsætter generelle eller konkrete instrukser for arbejdets udførelse og fører tilsyn og kontrol med arbejdet? | Ja | Nej |
Indkomstmodtager udfører udelukkende eller i overvejende grad arbejde for hvervgiver? | Ja | Nej |
Har indkomstmodtager og hvervgiver indgået en aftale om løbende arbejde? | Ja | Nej |
Har hvervgiver fastsat indkomstmodtagers arbejdstid? | Ja | Nej |
Har indkomstmodtager ret til opsigelsesvarsel? | Ja | Nej |
Sker afregning som det er almindeligt i et lønforhold (timeløn, ugeløn, månedsløn m.v.) ? | Ja | Nej |
Afholder hvergiver udgifterne (f.eks. materialer og kontorartikler) i forbindelse med arbejdets udførelse? | Ja | Nej |
Påtager indkomstmodtager sig en selvstændig økonomisk risiko? | Nej | Ja |
Vil indkomstmodtager i henhold til f.eks. Ferieloven, Funktionærloven eller Arbejdsmiljøloven blive anset for ansat? | Ja | Nej |
Har indkomstmodtager forpligtet sig til mere end det enkelte ordreforhold? | Ja | Nej |
Er indkomstmodtager, som følge af hvervgivers ordre, forhindret i at udføre arbejde for andre kunder? | Ja | Nej |
Er indkomstmodtager reelt frit stillet med hensyn til antagelse af medhjælp til løsning af opgaven, og med ret til at sætte denne medhjælp til at løse hele eller dele af opgaven? | Nej | Ja |
Fremsender indkomstmodtager regning til hvervgiver, og betaling fuldbyrdes først når arbejdet er udført som aftalt og eventuelle mangler er afhjulpet? | Nej | Ja |
Har indkomstmodtager flere kunder? | Nej | Ja |
Er indkomstmodtager ejer af det udstyr (f.eks. maskiner og værktøj) der anvendes til løsning af arbejdet? | Nej | Ja |
Har indkomstmodtager egne lokaler (f.eks. værksted eller kontor), og udfører arbejdet helt eller delvist derfra? | Nej | Ja |
Er indkomstmodtager momsregistreret, og er det udførte arbejde faktureret med tillæg af moms? | Nej | Ja |
Kræver indkomstmodtagers arbejde en særskilt autorisation eller bevilling, og besidder indkomstmodtager denne? | Nej | Ja |